Fogadjunk, hogy már ezerszer hallottad mi az a SEO és azt is tudod, hogy a Google-nél első helyre, de legalábbis előre kell kerülnöd. De valahogy nem áll össze a kép. Többszöri nekifutásra sem egyértelmű, valójában hogyan működik a SEO.

A keresőoptimalizálás területe összetett és folyamatosan változik. De az alapokat könnyen megértheted, és már egy kis SEO tudással, no meg némi gyakorlással is nagy változást érhetsz el a weboldaladon.

Miről olvashatsz a cikkben?

    Mi jelenti a SEO alapját?

     Nézd meg az öt területet, amivel mindenképpen foglalkoznod kell előbb – utóbb, ha azt szeretnéd, hogy rád találjanak a látogatók.

    Kulcsszó kutatás

    Innen indul a SEO tevékenységed. Olyan szavakat keresel, melyeket a látogatók használnak, miközben valamilyen területen megoldást keresnek problémájukra. Egyszerűnek tűnik, ami jó hír. Ugyanakkor a rossz hír az, hogy mások is ugyanígy keresnek kulcsszavakat.

    Egy- egy népszerű szó, kifejezés esetén nehéz lesz elérned a látogatókat. Éppen ezért szükség lesz részletesebb kulcsszó keresésre és stratégia összeállítására. Így sokkal nagyobb eséllyel találod meg azokat a szavakat, összetett kifejezéseket, melyekkel könnyebben célt érhetsz.

    Technikai beállítások

    A technikai beállítások megkerülhetetlenek a keresőoptimalizálás során. Ezeket a beállításokat ellenőrizni kell. 

    De mik ezek a beállítások, amiket ellenőrizni szükséges? 

    • Google indexálás – azaz a Google látja-e az oldalunkat, az megjelenik-e a keresőben. A Google egy webrobot segítségével folyamatosan gyűjti a weboldalakat és hozzáadja azokat a Google indexéhez. Az indexen belül megjelenő oldalak láthatóak a látogatók számára. Igy ellenőrizheted, hogy a weboldalad megjelenik-e az indexált oldalak között. A keresőbe csak ennyit írj be:  Site:honlapodneve Ugyanezzel a módszerrel megnézheted, hogy egy adott kifejezésre hogyan indexálja a Google az oldalad. Keresőbe írd be:  site:honlapodneve.hu adott kifejezés 
    • Mobilbarát verzió – Ellenőrizheted, hogy a Google mobilbarátnak látja-e a weboldalad.
    • Flavikon – mobil verziónál is fontos
    • Betöltési sebesség, gyorsaság
    • Képméret optimalizálás
    • Hibás linkek kiküszöbölése
    • Keresőbarát URL-k 
    • 301-s átirányítások
    • Átlátható webdesign – látogató könnyen eligazodik oldaladon
    • SSL titkosítás – (https) használata. Ennek hiányában a Google “nem biztonságos” jelzővel látja el az oldalad
    • 404-s oldalak, nem létező oldalak hibája. Kezelésre WordPress oldalak esetén használhatod a Redirection plugint.

    Vagy keress rá saját WP fiókodban és telepítsd ott.

    Weboldal tartalom

    A weboldal tartalma keresőoptimalizálás szempontjából leginkább a relevancia számára kell, hogy megfeleljen. A keresések relevanciájának feleljen meg. A weboldal oldalai optimális esetben mind-mind egy-egy keresésére adnak választ. Ahhoz, hogy ezt elérd, a következőkre kell figyelned a tartalom előállítása során.

    • elsődleges kulcsszó (primary keyword),
    • oldal címe (title),
    • weboldal URL-je,
    • maga a tartalom (body: paragrafusok, bekezdések, címsorok, szöveg, linkek),
    • képek címe (image title), alt text,
    • meta leírás (meta description).
    • Közösségi jelzések (oldalról kifelé mutató jelzések)
    • Kategóriák
    • címkék
    • Belső linkek, kifelé mutató linkek

    A webtartalom jellemzően szövegből és képből áll össze. Mindkettő esetében figyelned kell ezekre a tényezőkre. Videók esetében hasonló a helyzet.

    Belső linkek segítenek a látogatónak is és a keresőmotoroknak is. A látogató további fontos információkat tartalmazó oldalakat ér el a weboldaladon belül. A keresőmotorok pedig könnyebben feltérképezik segítségükkel a webtartalmat.

    A kifelé mutató linkek szintén segítik weboldalad. A kifelé mutató linkek száma azonban ne legyen túl sok és lehetőség szerint csak minőségi weboldalára mutassanak.

    A linkek esetében alapvetően elmondható, hogy szerencsésebb és hatásosabb a szövegkörnyezetben elhelyezni azokat, mint például az oldalsávban vagy a lábrészben.

    Külső jelek

    A külső jeleknél két terület meghatározó.

    • a weboldalra mutató linkek
    • közösségi média jelek

    A weboldalra mutató linkek esetében egyértelműen a minőség a fontosabb a mennyiséghez képest. Minél nagyobb ismertséggel bíró weboldalról mutat link az oldaladra, annál értékesebb lesz az a link. Ugyanakkor fontos az is, hogy a te weboldal étáddal azonos legyen annak az oldalnak a témája.

    A linképítésnél az alapot szintén a jól összeállított tartalom jelenti. Ez fogja megalapozni azt, hogy más weboldalak szívesen készítsenek a te weboldalára mutató linkeket tartalmazó tartalmakat.

    A linképítést segíti a képek, ingógrafikák, videók használata is. Itt elsősorban a saját készítésű képekre, infografikákra és videókra gondolj.

    Közösségi médiával kapcsolatban sokan elfelejtik azt a tényt, hogy a közösségi média jelek megjelennek a kereső találati oldalán (SERP) is. A rangsorolásban közvetlenül nem vesznek részt, de felhasználó látja a találatok között. Nem is szólva az egyes közösségi média csatornák keresőoptimalizálásáról. Ami szintén hatással lehet a weboldaladra. Közösségi médiával kapcsolatban egyéb cikkeket itt találsz.

    Search Console (adatok a mérhetőséghez)

    Az elért eredményeket több eszközzel értelmezheted és ellemezheted SEO szempontból. Ezek közül az egyik a Google ingyenes eszköze a Search Console. A Google rövid ingyenes Search Console oktatóvideóit angolul itt találod.

    Ahhoz, hogy a Google felhozza oldalad a találatok között a keresőben, nem kell regisztrálnod a Searh Console felületén. Ugyanakkor  az eszköz használatával átfogóbb képet kaphatsz arról, a Google hogyan látja az oldalad. Az eszköz segíti a weboldalad helyezésének javítását és megmutatja, hogyan találnak rá a felhasználók, látogatók az oldalad tartalmaira.

    A weboldalad összekötheted a Search console-val és így mindig valós idejű adatokat nyersz a weboldaláról. 

    A Search Console a következőkben is segíthet:

    • Ellenőrizheted, hogy a Google megtalálja-e és feltérképezi-e az oldalad.
    • Elháríthatod az indexálási problémákat és segít a frissített tartalmak újraindexálásában
    • Láthatod a keresőből származó forgalmi adatokat
    • Mobil használathoz, egyéb keresési funkciók problémáinak elhárításában segít.

    Keresőoptimalizálás alapok a gyakorlatban

    A fentiek után felmerülhet benned a kérdés, hogyan jelenik meg ez az öt tényező a a weboldal gyakorlati keresőoptimalizálásában.

    Összességében a SEO egy bonyolult rendszer. Itt láthatod a legjellemzőbb feladatokat, amelyek előfordulnak a gyakorlatban keresőoptimalizálás címén:

    • kulcsszó kutatás
    • Fejléc, lábléc, oldalsáv áttekintése
    • Betöltési sebesség
    • Képek mérete, optimalizálása
    • Tartalmi cikkek átnézése, átírása vagy újraírása (bizonyos feltételekkel)
    • Technikai jellemzők finomítása
    • Külső- belső linkek ellenőrzése
    • Közösségi média tevékenység 

    Érdemes először összeírnod, hogy az egyes részek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, majd ezt egy check listában összegezned.

    A keresőoptimalizálás eredménye

    A keresőoptimalizálás eredményéhez időre van szükség. Egyrészt időbe telik míg a weboldal SEO beállításai megtörténnek és elkészülnek a releváns tartalmak. Másrészt a Google-nak és más keresőknek is szüksége van időre, amíg feltérképezik az oldalt és elhelyezik, rangsorolják azt a találatok között.

    De mégis mikor lesz eredmény?

    Nem azonnal. Minimum 3 hónap kell az elkészítés, az esetleges átalakítások után. Biztonsággal inkább 6-12 hónapot mondanék. A hosszú várakozási időért viszont kárpótol majd az a tény, hogy a keresőoptimalizálással elért eredmények tartósabbak.

    Ellentétben a hirdetésekkel vagy a közösségi média megjelenésekkel ezek az eredmények nem tűnnek el. Folyamatos után követéssel és elemzéssel tartósan fenntarthatók.