A mesterséges intelligencia(AI) a SEO-ban egyre nagyobb helyet követel magának. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen az önvezető autók fejlesztésétől a Siri, a Google térkép, az Alexa és ezekhez hasonló intelligens asszisztensek terjedéséig az AI a mindennapi élet egyre több szegmensének része.

Az AI jövője a keresőoptimalizálásban nem az, hogy a mesterséges intelligencia végezze el a SEO szakemberek helyett a munkát. Sokkal inkább az, hogy a mesterséges intelligencia átvegye a legidőigényesebb keresőoptimalizálási feladatokat.

A mesterséges intelligencia a SEO-ban leginkább a termelékenység és a hatékonyság, valamint a szakértelem, a tartalom relevanciájának növeléséről szól.

Mesterséges intelligencia a SEO-ban
Mesterséges intelligencia a SEO-ban
Miről olvashatsz a cikkben?

    Mi a mesterséges intelligencia?

    A mesterséges intelligencia számos meghatározása érhető el. Lényegét tekintve az adatgyűjtés tudományának része. A mesterséges intelligencia (AI) az emberi intelligencia szimulációját jelenti olyan gépekben, amelyek úgy vannak programozva, hogy utánozzák az emberi gondolkodást, problémamegoldást és cselekvéseket.

    A mesterséges intelligencia fő jellemzője, hogy képes racionalizálni és olyan cselekvéseket megtenni, amelyeknek a legnagyobb esélyük van egy adott cél elérésére. A mesterséges intelligencia egy részterülete a gépi tanulás (Machine Learning). A gépi tanulás keretein belül a számítógépes programok automatikusan képesek tanulni új adatokból, emberi segítség felhasználása nélkül. Ez az automatikus tanulás hatalmas mennyiségű strukturálatlan adat, például szöveg, kép vagy videó felvételén keresztül történik.

    A mesterséges intelligencia (AI) egy gyűjtőfogalom, amely számos különféle technológiát takar, beleértve a gépi tanulást (ML), a természetes nyelvi feldolgozást (NLP), a mély tanulást.

    Két fő tényező, amiért fontos a mesterséges intelligencia a SEO esetében

    A mesterséges intelligencia egyetlen fő célja a gyakran fáradságos és hétköznapi, ismétlődő feladatok jobb és gyorsabb elvégzése. Ez egy olyan technológia, amely megkönnyítheti és lerövidítheti munkánkat.

    Az értékesítés és a marketing területén a technológiát alkalmazók közel egyharmada bevételnövekedést érzékelt annak bevezetése után. Ez nyilván nem mellékes tényező a SEO esetében sem. Ugyanakkor ma még kijelenthető, hogy az AI nem váltja fel a SEO tevékenységét. Hatással van rá, de nem váltja fel.

    Az sem kérdés, hogy a mesterséges intelligencia SEO-ban történő használatához a keresőoptimalizálás alapoknak is rendben kell lennie

    Íme a két tényező, ami az AI fontosságát mutatja a SEO esetében

    Első tényező: Az AI a főbb keresőmotor-algoritmusok alapvető részévé vált. Ennek megfelelően meg kell érteni a mesterséges intelligencia keresőmotorokra gyakorolt hatását ahhoz, hogy segítségül hívhasd és használhasd azt a SEO eredmények javításában.

    Második tényező: A mesterséges intelligencia az adatelemzés kiváló eszköze, ami nélkülözhetetlen a hatékony SEO stratégia kialakításában is. A keresett témák mellett a tartalmi hiányosságok felismerése is egyszerűbb az AI-alapú SEO szoftverekkel. Segítségükkel gyorsabban és hatékonyabban végezheted el SEO feladataid.

    Az AI és a SEO együttes alkalmazása megkönnyítheti a weboldalad rangsorolásának javítását.

    A Google és a mesterséges intelligencia a SEO-ban

    A Google és más keresőmotorok fő célja a legrelevánsabb tartalmak felfedezése és felkínálása a felhasználók számára. A keresőmotorok a mögöttes felhasználói szándékot is vizsgálják, miközben a legrelevánsabb válaszokat kínáló weboldalakat keresik.

    A Google 2018-ban kifejlesztett Topic Layer-e segít megérteni a tartalmat és azt, hogy a témák és altémák hogyan kapcsolódnak egymáshoz. A Topic Layer egy adott témakörhöz tartozó összes, a weben található tartalom elemzésével épül fel, és több száz és ezer altémát fejleszt ki. Ezeknél az altémáknál válnak azonosíthatóvá a legrelevánsabb cikkek és videók. Ezeket vizsgálja meg a Google, hogy megértse ezek egymáshoz kapcsolódását.

    Másik fontos kérdés a Google-nél a mesterséges intelligencia kapcsán, a tartalom megfelelősége a keresés általános irányelveinek, illetve a spam tartalmakra vonatkozó szabályoknak.

    A Google egyértelműen spam jellegűnek minősíti az automatikusan generált tartalmakat, amelyet programozottan hoztak létre anélkül, hogy bármi eredeti értéket adnának hozzá az alaptartalomhoz. Az ilyen tartalmak esetében a Google feltételezi, hogy ezek létrehozása azzal az elsődleges céllal történt, hogy manipulálják a keresési rangsorokat, és ne segítsék a felhasználókat.

    Hogyan/mire használd a SEO kapcsán a mesterséges intelligenciát?

    A fentiek alapján érzékelhető, hogy a mesterséges intelligencia által generált tartalmak is fennakadhatnak a Google spam szabályozásán. Mégis van jó néhány terület, ahol a mesterséges intelligencia használható a keresőoptimalizálás területén.

    Mire használd a mesterséges intelligenciát a SEO-ban
    Mire használd a mesterséges intelligenciát a SEO-ban

    Lehetőségek felfedezése AI SEO segítségével

    A SEO egyik legfontosabb szempontja a rejtett, még ki nem használt rangsorolási lehetőségek felfedezése. A mesterséges intelligencia hatékony segítséget jelent 

    – kulcsszavak keresése

    – linképítési lehetőségek

    – tartalomstratégia kialakítása során.

    A keresőoptimalizálás területe folyamatos munkát igényel.  Ha nem is mindennap, de meglehetősen gyakran érdemes új témaötleteket, kulcsszavakat, linképítési lehetőségeket vadásznod.

    Ezeknek a lehetőségeknek manuális úton történő megtalálása kreativitást és időt igényel. A mesterséges intelligencia ezt az időt rövidítheti le számodra. Ez az egyik fő oka, hogy a mesterséges intelligencia a keresőoptimalizálási stratégiád részét kell hogy alkossa.

    Tartalomkészítés és optimalizálás AI SEO-val

    A mesterséges intelligencia segítségével felkutatott kulcsszavak alapozhatják meg a megfelelő tartalmak létrehozását. Az AI a tartalomkészítésben is segít. Az erre létrehozott SEO AI eszközök felkutatják a kulcsszó köré generált webtartalmakat. Ezek segítségével megtalálhatod

    – a tartalmi hiányosságokból adódó lehetőségeket

    – a népszerű témákat

    – szövegek megfelelő hosszát, tagolását.

    Ezek ismeretében konkrétan a felhasználóid igényére szabhatod bejegyzéseidet, releváns, hasznos tartalmakat kínálhatsz számukra.

    A tartalomoptimalizálás során alapvetően a kulcsszavakra, a belső és a visszamutató linkekre és egyéb oldalon belüli SEO praktikákra figyelsz. Ugyanakkor a Google a felhasználók keresései mögött húzódó indokokra is hangsúlyt fektet. A Google miatt a tartalmakat a felhasználói szándékok szerint is optimalizálnod kell. Az AI SEO eszközök ebben is segítenek. Megismerheted a témánkénti optimális hosszúságokat, megfelelhetsz a Google EAT elveinek, hitelesen válaszolhatsz a felhasználók kérdéseire.

    Hangalapú keresés optimalizálása

    A keresések egyik leggyorsabban fejlődő területe a hangalapú keresés, így a hangalapú SEO tevékenységét (Voice SEO) sem lehet többé figyelmen kívül hagyni. Az előrejelzések szerint 2024-re a hang alapú asszisztensek száma meghaladja a Föld lakosságának számát.

    A legtöbb hangalapú keresés kérdés formájában történik, így a Voice SEO egyik leggyakoribb formája a kérdésekre adott válasz. Ezen válaszok létrehozásában segít a mesterséges intelligencia. 

    Például az olyan eszközök, mint a Frase, segítenek a VSEO-ra optimalizált tartalom létrehozásában azáltal, hogy megmutatják a keresők által feltett kérdéseket. Ezután tartalmat hozhatsz létre a feltett kérdések köré.

    A hangalapú keresés másik formája a párbeszéd. Itt lépnek életbe az olyan mesterséges intelligencia-elvek, mint az NLP (Natural language processing)

    A mesterséges intelligencia által vezérelt tartalomeszközök, mint például a Grammarly hangszínváltások ajánlásával és a nehezen olvasható szövegrészek kiemelésével segíthetik a párbeszéd jellegű tartalom létrehozását.

    A Voice SEO esetében azonban hátrányt jelenthet, hogy a hangasszisztensek a találatok elején lévő első választ adják meg. A második, és utána következő helyezettekkel már nem foglalkoznak.

    A SEO folyamat hossza

    A SEO folyamatos munkát igényel és emellett az eredmények sem jönnek gyorsan. Ezt a tényt szinte mindenki ismeri. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia eszközök képesek ezt befolyásolni.

    Az AI eszközök az adatok összegyűjtésével, elemzésével és végrehajtható lépésekké alakításával a keresőoptimalizálás folyamatát képesek lerövidíteni és akár a technikai SEO beállításokban is segítenek. Például ezek esetében:

    – weboldal audit készítés

    – tartalom automatikus optimalizálása

    – az ismétlődő tartalom problémáinak kezelése

    – a legjobban teljesítő tartalom elemzése

    – a tartalom létrehozása

    – tartalmi stratégiák és összefoglalók létrehozása

    Ezek mind rövidítik a SEO folyamatát, időt szabadítanak fel az ismétlődő feladatok esetében.

    Felhasználói tapasztalat

    Mivel a Google és más keresőmotorok is elsődlegesnek tartják a felhasználói élményt,(rangsorolási tényező) a SEO esetében is ezen van a hangsúly.

    A Google szerint az oldalélmény olyan jelek összessége, amelyek a felhasználó elégedettségét (vagy annak hiányát) mérik, amikor interakcióba lép egy weboldallal. Ez már nem csak az oldal információs értékét jelenti, hanem az általában vett oldal élményt is. Ez kiterjed 

    – a releváns és hiteles tartalom

    – megfelelő szerkezetű oldalak

    – a könnyű navigáció

    – a gyorsan betöltődő oldalak

    – a mobilbarát kialakítás területére is.

    Ezen adatokat keresik és hasonlítják össze a mesterséges intelligencia eszközök a SEO esetében.

    Mesterséges intelligencia eszközök

    Rengeteg áll rendelkezésre már most. A teljesség igénye nélkül három eszközt emelek ki.

    Mesterséges intelligencia eszközök a SEO-ban
    Mesterséges intelligencia eszközök a SEO-ban

     Writesonic

    A felület 24 nyelven dolgozik (magyar nyelven is), ingyenes és fizetős csomagokat kínál. Az ingyenes csomagot maximum 25 000 szóig használhatod és a csomag tartalma értelemszerűen kevesebb funkciót kínál, mint a fizetős csomag. A fizetős csomag ára attól függ, hogy hány szó használatában és hány felhasználóval szeretnél jelen lenni a felületen. A szó készlet 47 500 és 5 000 000 között mozog, a felhasználók száma pedig 1 és 15 között lehet. Létezik egyedi megállapodás is. A fizetésnél az éves fizetés kedvezőbb áron érhető el, mint a havi.

    A Writesonic marketingszövegek, blogcikkek és termékleírások készítését kínálja. Tartalomötleteket és vázlatokat is biztosít, valamint sablonkészletet a különböző típusú tartalmakhoz.

    A felület nagyon könnyen használható.  

    Frase

    A Frase csak fizetett verzióban érhető el. Tartalmi összefoglalók, tartalmak optimalizálása és tartalomelemzések érhetők el a felületén.

    A legolcsóbb csomag egy felhasználót és 4 000 szó generálását engedélyezi havi szinten. Az éves előfizetés ennél a tartalom asszisztens eszköznél is olcsóbb.

    Alapvetően tartalommarketingeseknek és SEO szakembereknek szól. Az eszköz kiváló kutatáshoz és rövid vázlatok készítéséhez. Segítségével a tartalmi összefoglalók percek alatt elkészíthetők.

    Az egyes cikkeket nem készíti el teljes verzióban, így némi plusz munkát igényel a cikkek összeállítása. Cserébe viszont a tartalom magas minőségű.

    Nyolc nyelven érhető el, a magyar nincs ezek között.

    Copy.ai

    A Copy.ai ingyenes és fizetős csomagokat kínál. 25 nyelven érhető el, köztük magyarul is. Az ingyenes verziót egy felhasználó használhatja havi 2 000 szóig. Az éves előfizetés itt is olcsóbb.

    A Copy.ai egy olcsó és könnyen használható tartalomgenerátornak minősül, ugyanakkor az előállított tartalom nem feltétlen csúcs minőségű.

    A tartalmak mellett sablonokat kínál különféle tartalomtípusokhoz, például blogokhoz, hirdetésekhez, webhelyekhez és közösségi médiához.

    Akár készen állsz a mesterséges intelligencia használatára a SEO területén, akár nem, az AI már a keresőoptimalizálásban is jelen van. Nyilván tesztelni kell a lehetőségeket és majd az idő dönti el, a SEO mely területén hozza a legnagyobb eredményeket.

    Ha segítséget szeretnél weboldalad keresőoptimalizálásához, írj üzenetet nekem.

    Ha kiváncsi vagy a mesterséges intelligencia lehetőségeire a közösségi média területén is, akkor olvasd el a Mit kezdj a mesterséges intelligenciával a Social médiában? cikket is.