2023 szeptember 14.-től két héten át fut a Google helpful content algoritmus frissítése. Mire számíthatsz ezen belül?
Google hasznos tartalom
A hasznos tartalom kérdése már régóta téma a Google-nél. Ebbe a folyamatba kapcsolódott be a mesterséges intelligencia 2022 év végén.
A hasznos tartalom arról szól, hogy embereknek készíted a tartalmaidat. Ez korábban még elsősorban a keresőoptimalizálási beállításokhoz volt köthető a nem felhasználó barát tartalmak miatt.
Ma a mesterséges intelligencia idején, azonban ez a kérdéskör már összetettebbé vált. A hasznos tartalom elkészítésekor már nem csak a fogyasztói elvárásokra, a keresőoptimalizálásra, hanem a mesterséges intelligenciára is figyelni kell.
A Google eddig is az embereknek szánt tartalmat helyezte előtérbe a robotok számára készültekkel szemben. Illetve a kifejezetten csak SEO céllal írt tartalmakkal szemben.
A mostani algoritmus annyi változást hoz a korábbiakhoz képest, hogy már nem szerepel az „emberek által” készített hasznos tartalom kifejezés a szövegezésben, csupán hasznos tartalmat vár el a Google. Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligenciával is készíthetsz tartalmat, nem lesz probléma, feltéve, ha az hasznos a fogyasztóid számára.
Google algoritmus frissítés 2023
Az algoritmus mesterséges intelligencia alapú, gépi tanulást alkalmaz. Az algoritmus a weboldaladról összegyűjtött adatokat kategóriákba rendezi. A rendszerezés pontosabb lett a korábbi verzióhoz képest, kevesebb hibával rendelkezik. A hasznos – nem hasznos tartalmakat is egyszerűbben, pontosabban ismer fel az algoritmus. Mit jelent ez?
- Az algoritmus a teljes weboldaladat figyeli, nemcsak egy-egy URL-t,
- Előnyt élveznek azok az oldalak, melyek a felhasználóid igényének, keresésének megfelelő tartalmakat kínálják,
- Hátrányba kerülnek az úgy nevezett összeollózott tartalmak,
- A nem hasznos tartalmak magas aránya lehúzza a hasznos tartalmakat is,
- A sok nem hasznos tartalom nagyobb visszaesést eredményez majd az oldaladnál,
- A szakértelmet, tapasztalatot tartalmazó tartalmak hangsúlyosabbak lesznek.
Fontos, hogy nem jelent rangsorolási előnyt, tehát nem jó taktika, a sok új tartalom publikálása és a régiek törlése, azért, hogy az oldalad frissebbnek tűnjön.
Mire számíthatsz az algoritmus frissítés kapcsán a weboldaladon?
Hasznos tartalmak készítése esetén az algoritmus jót tehet az oldaladnak.
Visszaeső forgalom esetén érdemes átgondolnod a tartalomfejlesztési stratégiád. A nem hasznos tartalmak előállítását csökkenteni kell.
A rossz hír az, hogy amennyiben a visszaesést követően rögtön javítod a hibákat, akkor is hónapokba telik, míg újra javulást érzékelhetsz. Ennek az az oka, hogy a tartalmak osztályozása ugyan folyamatos, de csak akkor javulnak az eredményeid, ha folyamatosan tapasztalható a hasznos tartalmak megjelenése/jelenléte az oldalon.
Nem feledkezhetsz meg arról sem, hogy a Google fejlesztései újabb és újabb fejlesztéseket dob piacra, amelyek ismét változást fognak hozni az értékelési folyamatban.
A Google algoritmus miatt a következő dolgokat érdemes értékelned a weboldaladon emberközpontúság szempontjából :
- A közvetlen forgalom által érkezők hasznos tartalmat találnak-e a weboldaladon?
- A tartalmak mutatják-e a tapasztalati tudást (például kipróbáltál egy konkrét terméket)?
- Rendelkezik-e az oldalad elsődleges céllal?
- A tartalmaidat elolvasva úgy érezheti-e a látogatód, hogy elég információt kapott adott témában?
- Kielégítő élményt szerezhet látogatód a tartalmaid által?
Mit mond a Google, mire figyelj?
A Google összeállított egy segédanyagot, hogy érthetőbb legyen, mire kell figyelned a weboldaladnál, ha eredményesebb rangsorolást szeretnél. Van néhány kérdés, amit feltehetsz magadnak.
Nézzük, a Google javaslata szerint milyen résztémák köré érdemes csoportosítani a kérdéseket. A Google összeállításából a teljesség igénye nélkül emeltem ki néhányat.
Tartalmi és minőségi kérdések
– A tartalom eredeti információt, jelentést, kutatást vagy elemzést kínál?
– A tartalom teljes vagy átfogó leírást ad a témáról?
– Tartalmaz-e a tartalom lényegre törő elemzést vagy érdekes információkat, amelyek túlmutatnak a nyilvánvaló, tényszerű adatokon?
– Más forrásokból származó tartalmaknál adsz-e valamilyen plusz értéket a tartalomhoz vagy csak egyszerűen átmásoltad?
– A címed vagy az oldalad leírása kerüli a túlzásokat? Hasznos összefoglalást ad?
– A keresési eredmények más oldalaihoz képest jelentős értéket képvisel az oldalad?
– Helyesírás, stilisztika rendben?
– Összecsapott anyagnak tűnik vagy rendezettnek a tartalmad?
Szakértői kérdések
– A tartalom alapján szerinted elérted, hogy az olvasók megbízzanak benned?
– Szerinted nagy tapasztalattal rendelkező személy benyomását kelted a tartalmaiddal?
– Szerinted a tartalom alapján azt gondolják rólad, hogy a téma jó ismerője vagy?
Nagyszerű oldalélmény – embereknek szolgáló tartalom
– Van olyan közönség, amely hasznosnak találná a tartalmat?
– Tartalmad határozottan első kézből szerzett szakértelmet és mélyreható tudást mutat?
– Egyértelmű weboldalad témája, elsődleges célja?
– A tartalom elolvasása után úgy véled, elégedett lesz az olvasód a kapott élménnyel?
Elsődlegesen ne a keresőnek írj!
– A tartalmat elsősorban azért készíted, hogy a keresőmotorok látogatóit vonzd be?
– Sok különböző témában készítesz tartalmat, hogy jó helyezést érhess el a keresőben?
– Elsősorban összefoglalod mások tartalmait, anélkül, hogy plusz értéked adnál hozzá?
– Felkapott témákat preferálsz a tartalmak előállításakor?
– Tartalmaid azt az érzést keltik az olvasóidban, hogy máshol még utána kell olvasniuk a témának?
– Adott szószámra írsz, mert hallottad, hogy ez működik a Googlenál?
– Szakértelem nélkül írsz tartalmakat egy-egy területre, mert úgy érzed ezzel előnyre tehetsz szert a keresőben?
– Ígérsz a tartalmadban olyan kérdés megválaszolását, amelyre valójában nem adsz választ végül?
– Módosítod a bejegyzés oldalaid dátumát, hogy frissnek tűnjenek, holott a tartalom nem változott lényegesen?
– Sok új tartalmat adsz hozzá, vagy sok régebbi tartalmat távolítasz el, főleg azért, hogy valamilyen módon “frissnek”tűnjön az oldalad?
Minőségi kérdések, E-E-A-T
Az E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) azaz tapasztalat, szakértelem, hitelesség és megbízhatóság, mely a Google keresési minőségértékelésének része. A Google a releváns és nagyszerű tartalmak rangsorolásánál ezek teljesülésére figyel.
Értelemszerűen a tartalmaidnak nem feltétlen kell mindegyik tényezőnek egyszerre megfelelniük. Kiemelten fontos a bizalom kérdése, a többi ezt segíti. Alapvetően három kérdőszó adja az alapot ennél a résztémánál, a ki, a hogyan és a miért?
Ezzel kapcsolatban a következő kérdésekre érdemes figyelned:
– A tartalmaid esetében egyértelmű ki írta azokat? Esetleg csak egy brandnév szerepel ott?
– A tartalmak további információt hordoznak a szerzőről és a témáról?
– Hogyan került sor a tartalomban szereplő termék/szolgáltatás tesztelésére? Adsz a tartalmaidhoz elegendő képet vagy egyéb bizonyítékot?
– Leírod, miért használtad az AI-t a tartalom előállításához? (Nem egyértelműen előállított tartalmak esetén érdemes ezt kibontanod, például mikor nem érthető, honnan vettél annyi teszteredményt)
– A “Miért jött létre a tartalom?” Kérdésére leginkább olyan válaszokat keress, hogy a keresőknek vagy a felhasználóknak készítetted-e a tartalmaidat.
A „Miért” talán a legfontosabb kérdés, amelyet meg kell válaszolni a tartalommal kapcsolatban. Miért jön létre egyáltalán?
A hasznos tartalom kiemelt a Google algoritmusának 2023-s frissítésénél.